۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۹, سه‌شنبه

اتحادیه اروپا با قاچاقچیان انسان به قاره سبز برخورد نظامی میکند

اتحادیه اروپا با قاچاقچیان انسان به قاره سبز برخورد نظامی میکند

فاز اول عملیات نظامی اتحادیه اروپا  علیه باندهای تبهکار  قاچاقی لیبیائی در مدیترانه از ماه ژوئن  همین امسال آغازخواهدشد.
MeditraneArmyForces
به گزارش محبت نیوز، سرانجام پس از مدتها بحث و بررسی توسط مراجع ذیصلاح در اتحادیه اروپا بر روی مسئله هجوم مهاجران غیر قانونی با قایق شناور که از طریق مدیترانه عازم سواحل ایتالیا می شوند، وزرای امورخارجه و دفاع کشورهای اتحادیه اروپا، در نشست مشترک خود در روزگذشته به توافق رسیدند که برای مبارزه با قاچاقچیان انسان در آب‌های مدیترانه، به عملیات نظامی متوسل شوند.
به نقل از رادیو سوئد، روی آوردن به عملیات نظامی آخرین راه‌حلی ست که اتحادیه اروپا در مورد این مسئله اندیشیده‌است. اخیرا مسئول روابط خارجی این اتحادیه، فِدِریکا موگِرینی نیز باحضور در جلسه‌ شورای امنیت سازمان ملل، ازاین شورا برای انجام چنین عملیاتی در آب‌های بین المللی، درخواست مجوزکرد. او پس از شرکت در جلسه شورای امنیت دریک کنفرانس خبری تاکیدکرد که عملیات نظامی اتحادیه اروپا برای نجات پناهجویان در دریا و نابودکردن شبکه های قاچاقچیان انسان و قایق‌های آنها خواهدبود.
به این درخواست، هنوز پاسخی داده نشده، اما وزرای خارجه و دفاع این اتحادیه، روزگذشته عملیات نظامی را برای بازداشتن قاچاقچیان ازانتقال پناهجویان به اروپا تایید کردند. اما آیا شورای امنیت با درخواست اتحادیه اروپا موافقت خواهدکرد؟ و آیا دشواری هایی که دراین زمینه وجوددارد، قابل حل است؟
مارگوت والستروم، وزیرامورخارجه سوئد  درمورد این دشواری‌ها گفت که برای آنها مشکلات پیش رو روشن نیست، اما پشتیبانی وسیعی در اتحادیه اروپا نسبت به این موضوع به دست آمده‌‌است. به نظر او این پشتیبانی برای شورای امنیت نیزمهم است و به این دلیل این امیدواری را نیز ایجادکرده‌است که عملیات نظامی اتحادیه بتواند از ماه ژوئن آغازشود.سوئد پیش ازاین اعلام کرده بود که مایل به مشارکت درعملیات نظامی اتحادیه اروپا نیست و تنها برای اعزام نیروهای گشت ساحلی آماده ‌است.
چگونگی اجرای عملیات
عملیات نظامی اتحادیه اروپا در مدیترانه در سه مرحله انجام خواهدشد. مرحله اول، گردآوری اطلاعات درمورد تحرکاتی‌ خواهدبود که در دریای مدیترانه و اطراف آن صورت می‌گیرد. این مرحله با استفاده از هواپیماهای بدون‌خلبان و توسط یک تیم نظامی بریتانیا انجام خواهدشد. مرحله دوم و سوم این عملیات کاملا نظامی خواهدبود و به این دلیل از حساسیت ویژه‌ای نیز برخورداراست . دراین دو مرحله، کشتی‌های نظامی اتحادیه، قاچاقچیان انسان و قایق‌های آنها را در آّب‌های بین‌المللی و نیز آب‌های لیبی مورد حمله قرارمی دهند. انجام این عملیات، بدون مجوز سازمان ملل ممکن نخواهدبود. انتظار می‌رود که شورای امنیت تا اواخر ماه ژوئن و تشکیل اجلاس سران کشورهای اتحادیه اروپا، به این درخواست پاسخ دهد.
عملیات نظامی اتحادیه در آب‌های بین‌المللی که برای مبارزه با قاچاقچیان انسان معرفی شده، مورد توافق تمام کشورهای عضو اتحادیه است، اما آن‌چه که این کشورها درمورد ان هنوز به توافقی نرسیده اند، پیشنهادجدید کمیسیون اتحادیه اروپا برای سهمیه‌بندی پذیرش پناهجو برای تمام کشورهای عضواست. کمیسیون پیشنهادکرده است که ۲۰ هزار نفر از پناهجویان سهمیه‌ای سازمان ملل به اروپا باتوجه به ازجمله موقعیت اقتصادی و جمعیتی کشورهای عضو اتحادیه، میان آنها تقسیم شوند. این موضوع اما در نشست وزرای خارجه اتحادیه در روزگذشته مطرح نشد. مارگوت والستروم، وزیرامورخارجه سوئد نیز به خبرنگار رادیو سوئد گفت که وزرای خارجه از گفتگو دراین مورد خودداری کردند و این موضوع قراراست توسط وزرای امورداخلی و شورای حقوقی اتحادیه موردبحث قرارگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر