۱۳۹۴ خرداد ۳, یکشنبه

اعزام سه پناهجوی ایرانی برای جایگزینی به کشور کامبوج از استرالیا

اعزام سه پناهجوی ایرانی برای جایگزینی به کشور کامبوج از استرالیا

قرارداد اعزام پناهجویان توسط استرالیا  از جزایر گینه نو به کامبوج، در زمان اسکات موریسون وزیر پیشین امور مهاجرت استرالیا بسته شد.
CambodiaAustraliaAgreementSigning
به گزارش محبت  نیوز،  روز شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ اولین گروه از پناهجویان  به استرالیا که  در اردوگاههای کشور گینه نو به سر می برند، در قالب طرح جدید دولت استرالیا،  توسط هواپیما به پنوم پن پایتخت کامبوج منتقل شدند. مطابق اطلاعیه وزارت امور مهاجرت استرالیا از این گروه کوچک ۴ نفره که از اردوگاه “جزیره نائورو” بودند، سه نفر آنها ایرانی هستند.
به نقل از بی بی سی، استرالیا پارسال با دولت کامبوج توافق کرد تا پناهجوهای خود را به این کشور بفرستد. این طرحی مناقشه برانگیز می باشد که  بر اساس آن قرار است استرالیا در ازای پذیرش پناهجویان توسط دولت کامبوج، ۴۰ میلیون دلار به کامبوج کمک کند. قرارداد اعزام پناهجویان توسط استرالیا  از جزایر گینه نو به کامبوج در زمان اسکات موریسون وزیر پیشین امور مهاجرت استرالیا بسته شد.
البته دولت کامبوج که یکی از فقیرترین کشورهای منطقه آسیای جنوب شرقی و جهان می باشد و در میان کشورهای تایلند و ویتنام قرار دارد، گفته است؛ در صورتی این پناهجویان را می پذیرد که آنها با میل و درخواست خودشان کامبوج را برای زندگی انتخاب کنند نه با زور و از روی اجبار.
دولت استرالیا که طی یک سال و نیم گذشته نزدیک دوهزار پناهجوی قایق سوار را در کمپهای خارج از استانداردهای جهانی در جزایر “مانوس” و “نائورو” نگهداری می کند، به تازگی کمپینی در بین این پناهجویان محصور در کشور  گینه نو راه انداخته که آنها را وادار کند با رضایت شخصی کامبوج را به عنوان کشور سوم برای اقامت دائم خود برگزینند. از جمله اینکه دولت استرالیا به پناهجویان وعده پرداخت ۱۵ هزار دلار به هر نفر و ماهانه ۱۰۰ دلار در صورت رفتن با رضایت شخصی به کامبوج را میدهد.
البته بیشتر پناهجویان ساکن کمپهای گینه نو با این موضوع مخالفت کرده اند. آنها می گویند که کامبوج دارای سابقه کشتارهای قومی وسیع و جنگ  در چهار دهه گذشته است و هنوز برای ساکنان خودش نیز امنیت ندارد. آنها همچنین به وضع اقتصادی و بهداشت و آموزش و پرورش در آن کشور اشاره می کنند که باعث شده تا دهها هزار کامبوجی در سالهای اخیر خودشان به کشورهای دیگر پناهنده شوند.
درخواست دولت استرالیا از کامبوج برای پذیرش پناهجویان قایق سوار عازم استرالیا در حالی است که مردم کامبوج از وضعیت معیشتی نامناسبی برخوردارند و این کشور با فساد مالی و فقر گسترده ای دست به گریبان می باشد. مطابق گزارش بانک جهانی بیش از دو سوم  مردم کامبوج روزانه با مبلغی کمتر از یک دلار آمریکا زندگی خود را می گذراند.
پیتر داتون وزیر خارجه جدید استرالیا و جولی بیشاب وزیر خارجه آن کشور
پیتر داتون وزیر خارجه جدید استرالیا و جولی بیشاب وزیر خارجه آن کشور
“پیتر داتون” وزیر مهاجرت جدید استرالیا در یک پیام اخیر خود از پناهجویان موسوم به قایق سوار در اردوگاههای گینه نو خواسته که با ماموران اداره مهاجرت استرالیا در زمینه انتقال به کامبوج  همکاری کنند و نگذارند عده ای به قول او اخلال گر رای آنها را تغییر دهند. او بدون ذکر مورد مشخص گفته است؛  ما به کسانی که کامبوج را انتخاب کنند کمک می کنیم تا در جامعه جدید جا بیفتند.
حالا از بین بیش از هفتصد پناهجوی ساکن کمپ جزیره نائورو فقط ۴ نفر به این معامله راضی شده اند. تعداد زیادی از پناهجویان در کمپهای گینه نو ایرانی هستند. آنها می گویند که هرگز حاضر نیستند برای اقامت دائم به کامبوج بروند. این موضوع سر و صدای گروههای فعال حقوق بشر و حقوق پناهندگان را نیز در آورده است. آنها دولت استرالیا را متهم می کنند که معاهدا ت بین المللی امضاء شده توسط خود را در مورد حقوق پناهجویان و پناهندگی زیر پا گذاشته است.
دولت استرالیا همچنین برای رها شدن از مشکل پناهجویان ایرانی رد درخواست شده که در استرالیا به سر می برند روز شنبه ۲۹ فروردین ماه سال جاری، خانم “جولی بیشاپ” وزیر خارجه خود را پس از یک دهه سردی روابط، برای راضی کردن مقامات جمهوری اسلامی به پذیرش پناهجویان رد درخواست شده راهی تهران کرد. این سفر که با انتقادات گسترده ای در داخل استرالیا از نحوه رفتار خانم وزیر در تهران روبرو شد، بی نتیجه ماند. مسئولان وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی به خانم بیشاپ  گفتند که با  پذیرش پناهجویانی که با اجبار به ایران فرستاده شوند مخالف هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر