۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۸, دوشنبه

آمریکا برای بازپس‌گیری رمادی به دولت عراق کمک می‌کند

آمریکا برای بازپس‌گیری رمادی به دولت عراق کمک می‌کند

  • 6 ساعت پیش
تصاویری که یکی از آژانس‌های خبری نزدیک به داعش از شهر رمادی بعد از سقوط منتشر کرده است
سخنگوی کاخ سفید می‌گوید از دست دادن شهر رمادی در مقابل نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) یک "شکست" بوده اما ایالات متحده به نیروهای عراق کمک می‌کند تا شهر را پس بگیرند.
اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفته است "ما باور داریم که نیروهای عراقی می‌توانند در نهایت شهر را با کمک نیروهای ائتلاف پس بگیرند."
هم‌زمان گزارش شده گروهی از شبه‌نظامیان شیعه که برای بازپس‌گرفتن رمادی از نیروهای داعش اعزام شده‌ بودند، در پایگاهی نزدیک این شهر در استان انبار عراق مستقر شده‌اند.
شهر رمادی در چند روز گذشته به طور کامل به دست نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) افتاده است. بیشتر اینجا بخوانید.
تلویزیون دولتی عراق از ورود ستون‌های زرهی و تانک‌های شبه‌نظامیان شیعه به پایگاه حبانیه در بیش از ۳۰ کیلومتری شهر انبار خبر داده است.
مقام‌های محلی استان انبار در اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌اند حدود سه هزار شبه‌نظامی در حبانیه مستقر شده و آماده انجام عملیات هستند.
از طرفی خبرگزاری رویترز هم به نقل از شاهدان عینی و یک مقام نظامی خبر داده که نیروهای داعش از شرق رمادی، و به سوی پایگاه حبانیه شروع به پیشروری کرده‌اند.
دولت عراق امیدوار است که با کمک شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران، شهر رمادی را از داعش پس بگیرد.
علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر ایران در امور بین‌الملل به خبرگزاری رویترز گفته است اگر دولت عراق بخواهد، ایران می‌تواند در آزاد کردن شهر رمادی به بغداد کمک کند.
امروز حسین دهقان، وزیر دفاع ایران وارد عراق شده است.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا که در کره جنوبی است، می‌گوید اطمینان دارد با تقویت قوای نظامی در هفته‌های پیش رو وضعیت شهر رمادی تغییر خواهد کرد.
فوریه ۲۰۱۵: یک داوطلب شیعه در جریان تصرف یکی از روستاهای فلوجه در استان انبار
خبرنگار بی‌بی‌سی در خاورمیانه گفته است که تصرف رمادی توسط داعش مهمترین دستاورد این گروه پس از حضور در مناطق شمالی عراق و تصرف چند شهر از جمله موصل بوده است.
نیروهای شیعه پیش‌تر در بازپس گیری شهر تکریت، زادگاه صدام حسین، از نیروهای داعش نقش کلیدی داشتند.
با این حال گفته می‌شود که دولت عراق تمایل چندانی به مشارکت دوباره نیروهای شیعه در عملیات نظامی رمادی نداشته چرا که نگران است نفوذ شبه‌نظامیان شیعه به اختلاف‌های مذهبی در شهر رمادی که عمدتا سنی‌نشین است، دامن بزند.
رمادی، مرکز استان انبار، بزرگترین استان عراق است و در ۱۱۰ کیلومتری غرب بغداد قرار دارد.
در جریان تصرف شهر بیش از ۵۰۰ نفر کشته شدند.
از زمان سقوط صدام حسین، این شهر یکی از پایگاه‌های شورشیان سنی بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر