۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۰, چهارشنبه

تولید مرفین از مخمر؛ تحول در داروسازی در کنار خطر تولید خانگی

تولید مرفین از مخمر؛ تحول در داروسازی در کنار خطر تولید خانگی

گروهی از دانشمندان آمریکایی توانسته‌اند راه تولید ماده اولیه مرفین را در آزمایشگاه پیدا کنند.
به خصوص در دهه گذشته تلاش زیادی برای تولید مخدرهای مرفینی به صورت مصنوعی شده بود، اما تاکنون به نتیجه نرسیده بود.
ماده اصلی در تولید مسکن‌های مرفینی و کدئین، آنتی‌بیوتیک و تعدادی از داروهای دیگر نوعی آلکالوئید به نام بنزیل ایزوکینولون (BIA) است.
 
اما تولید این ماده پیچیده به صورت مصنوعی و به میزان زیاد تا به حال از نظر اقتصادی به صرفه نبوده بنابراین از گیاهانی که آن را تولید می‌کنند، بخصوص خشخاش (Papaver Somniferum)، استفاده می‌شود.
 
یکی از مشکلات، تولید BIA از ماده‌ای واسط به نام رتیکولین بوده است.
اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا با مهندسی ژنتیک تغییری در نوعی مخمر (Saccharomyces cerevisiae) ایجاد کردند که این مخمر را قادر می‌کند قند ساده و ارزان گلوکز را به رتیکولین تبدیل کند.
 
تبدیل رتیکولین به BIA و تبدیل BIA به مخدرهای مرفینی پیش از این به صورت مصنوعی انجام شده و به گفته جان دوبر، یکی از پژهشگران این تحقیق، "تنها موضوع باقیمانده مرتبط کردن تمام مراحل و انجام دادن آن در ابعاد بزرگتر است. این کار ساده‌ای نیست، اما انجام شدنی است."

کیت خانگی تولید آبجو بسادگی در دسترس همگان استبه این ترتیب بازتولید مصنوعی مسیر شیمیایی پیچیده‌ای که در گیاه خشخاش برای تولید آلکالوئید مرفین طی می‌شود، برای اولین بار بسیار به تحقق یافتن نزدیک شده است.
 
این شیوه باعث آسان و ارزان شدن تولید مسکن‌های مرفینی خواهد شد و به پژوهشگران امکان می‌دهد بتوانند با تغیراتی کوچک در هر مرحله، داروهایی موثرتر و بهتر بسازند.
 
اما از طرف دیگر نتایج این تحقیق باعث نگرانی برخی دانشمندان شده که هشدار می‌دهند تولید مرفین در خانه بزودی امکان‌پذیر خواهد شد.
 
آنها بلافاصله در مقاله‌ای که در نشریه نیچر منتشر شد این نگرانی را ابراز کردند: "هر کسی که به این نوع مخمر دسترسی داشته باشد و دارای مهارت‌های اولیه برای انجام فرآیند تخمیر باشد می‌توان از کیت تولید آبجو در خانه، مخمر تولید کننده مرفین پرورش دهد."
به نوشته این پژوهشگران، روشی خودتکرار و آسان که مخفی‌کردن و توزیع را ساده‌ می‌کند، "بازار این مخدرهای مرفینی غیرمجاز را دگرگون و از حالت متمرکز به تولید محلی تبدیل خواهد کرد."
 
"به این ترتیب دسترسی به این مخدرهای مرفینی به نحو چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد."
جان دوبر هم در بیانیه‌ای به فوریت و ضرورت تدوین قانون و مقررات اشاره کرده و نوشته است که با توجه به سرعت شگفت‌انگیز پیشرفت‌ها، باید به سرعت اقدام کرد تا احتمال سوء استفاده کاهش پیدا کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر