۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۷, یکشنبه

مقصر حوادث ورزشگاه تبریز کیست؟

مقصر حوادث ورزشگاه تبریز کیست؟

مهدی رستم پور
با گذشت یک روز از پایان لیگ برتر فوتبال ایران، طرح اتهامات و بیان اظهارات ضد و نقیض پیرامون حوادث دیدار تراکتورسازی تبریز و نفت تهران ادامه دارد.
 
مسئولین باشگاه تراکتورسازی، ابعاد ماجرا را محدود به این مسابقه نمی‌دانند. آنها معتقدند فغانی داور مسابقه در بازی مستقیم سپاهان و تراکتورسازی نتیجه بازی را رقم زده بود.
 
تاکنون کسی مسئولیت اعلام نتیجه بازی همزمان را نپذیرفته اما این اتهام، به پسر سرمربی تراکتورسازی وارد شده. در حالی که او از زمین اخراج شده و در دقایق پایانی، روی نیمکت نبود.
 
با توجه به حساسیت بازی برای تعیین تیم قهرمان، بروز هر حاشیه و حادثه‌ای در پایان مسابقه قابل پیش‌بینی بود اما ماجراهای دقایق پایانی، حاکی از اهمال فدراسیون فوتبال در اقدامات پیشگیرانه است.
 
این فدراسیون توضیحی ارائه نکرده چرا به عنوان مسئول برگزاری مسابقه، نسبت به خاموشی اسکوربورد ورزشگاه واکنشی نشان نداده و چرا خواستار اعلام نتیجه بازی همزمان از طریق بلندگوی ورزشگاه نشده.
 
بخشی از اظهارنظرهای مسئولین، مقامات ورزشی و افراد درگیر با این مسابقه در این گزارش آمده است. مصاحبه‌هایی که با خبرگزاریهای ایرنا، ایسنا و فارس نیوز انجام شده.
وزارت ورزش
وزیر ورزش و جوانان دستور پیگیری اتفاقات رخ داده را صادر کرده. مدیرکل اداره ورزش و جوانان آذربایجان شرقی گفت: مدیرکل حراست این وزارتخانه نیز حواشی رخ داده را پیگیری می‌کند. استاندار نیز خواستار پیگیری جدی است. مطالبات خود را از طریق فدراسیون پیگیری خواهیم کرد تا هواداران در جریان همه چیز قرار گیرند.
نماینده ارومیه در مجلس
نادر قاضی‌پور می‌گوید: به عنوان نماینده مردم نمی‌گذاریم حق و حقوق مردم تبریز هدر رود. به همراه رییس فدراسیون در ورزشگاه حاضر بوده و این اتفاقات را از نزدیک مشاهده کردم. مردم تبریز، اجتماعی بی نظیر به وجود آورده بودند.
نماینده تبریز در مجلس
محمد اسماعیل سعیدی گفت: بازی با احساسات ۸۵ هزار تماشاگر صحیح نیست. در ورزشگاه حضور داشتم. اسکوربورد کار نمی‌کرد. بارها تلاش کردم تا از طریق تلفن همراه تماس حاصل کنم که مقدور نبود و مسئولان مخابرات باید پاسخگو باشند. مسئولان امنیتی و تمام مدیران امر باید پاسخگوی ضعف‌های ارتباطی این مجموعه باشند. از مردم می خواهم خویشتنداری خود را حفظ کنند تا از طریق مجلس پیگیر باشیم.
رییس سازمان لیگ
مهدی تاج در ارتباط با اینکه پیش از بازی، تراکتورسازی نسبت به انتخاب علیرضا فغانی معترض بوده گفت: در این خصوص با کفاشیان صحبت کردم. او هم با فغانی صحبت‌های لازم را انجام داده بود، ضمن اینکه انتخاب داوران دست سازمان لیگ نیست. پیش بینی ما برای قهرمانی تبریز بود و حتی استیج قهرمانی که به تبریز فرستاده بودیم بزرگتر از استیج اصفهان بود. اگر تراکتور قهرمان می‌شد سازمان لیگ در AFC امتیاز بیشتری می‌گرفت. این را گفتم تا آنهایی که شائبه دارند از ذهن خود پاک کنند.
ناظر بازی
حسین شمس محمدی گفت‌: آنقدر جو استادیوم ویژه بود که نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم. برقراری ارتباط از طریق موبایل امکان‌پذیر نبود. ۲۷ سال است که در فوتبال حضور دارم و ۱۱ سال به عنوان دبیر هیأت فوتبال تهران فعالیت کردم اما تاکنون چنین جوی را در ورزشگاه ندیده بودم. استادیوم زیر پای ما می‌لرزید.
کانون هواداران تراکتورسازی
این کانون با صدور نامه‌ای به وزیر ورزش نوشته: شخص فغانی را می‌توان قاتل تراکتورسازی دانست. ورزش کشور به دست برخی افراد ناپاک اداره می‌شود که با ناداوری، حق آذربایجان را پایمال می‌کنند. مردم آذربایجان امیدوار بودند تراکتورسازی بعد از ۴۵ سال به قهرمانی برسد. داور با اخراج بازیکن کلیدی ما باعث شد نتیجه برگردد. همان داوری که در بازی‌های قبلی پنالتی‌های عمدی به سود سپاهان گرفته بود. هوادار تراکتورسازی سکته کرد و امروز دار فانی را وداع گفت. چه کسی پاسخگوی او و خانواده‌اش خواهد بود.
مدیرعامل سپاهان
مهرزاد خلیلیان گفت: حضور رئیس فدراسیون در تبریز نشان داد که برخی از دوستان تمایل ندارند سپاهان قهرمان شود. بیشتر نگرانی من از آن کسانی است که به شعور مردم تبریز توهین کردند و نمی‌دانم چه کسی و با چه نیتی این دروغ را در ورزشگاه پخش کرده بود.
مطمئن باشید سپاهان به هیچ وجه اهل دوز و کلک و دودوزه‌بازی نبوده و هیچگاه به لطف داوری و داستان‌های پشت پرده به قهرمانی نرسیده. دوره بعضی حرفهای زشت گذشته. نباید به این دروغ‌ها دامن بزنیم. مهدی تاج اصلاً در تهران درس خوانده و دیگر تهرانی به حساب می‌آید. اینکه قهرمانی سپاهان از قبل تعیین شده بود، جزو تفکرات بچه‌گانه و حتی مرموزانه و شیطانی است.
مسئول برگزاری مسابقات
غلامرضا بهروان گفت‌: وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد خستگی در تن آدم باقی می‌ماند. تجربه لازم را نداشتیم. خسارت‌هایی وارد شد و حتی برخی مصدوم شدند. باید تحمل شکست را داشته باشیم. نباید مسئله را به گردن دیگران بیندازیم. بحث قطعی ارتباطات هم به علت باد و طوفان بود. البته ما که کد تهران داشتیم می‌توانستیم ارتباط بگیریم، کد تبریز کمی با مشکل روبرو شده بود.
سرمربی نفت
علیرضا منصوریان گفت: دقایق آخر بازی یک کار غیرحرفه‌ای و کثیف انجام شد. گفتند سپاهان بازی را مساوی کرده و برنامه حمله و دفاع دو تیم را به هم زدند. کاش این کار زشت انجام نمی‌شد که یا تراکتورسازی بازی می‌کرد و گل می‌زد و یا ما به پیروزی می‌رسیدیم. فکر می‌کردند قهرمان هستند و دروازه‌بان آنها وقت تلف کرد. من هم به تونی اولیویرا در پایان بازی بابت قهرمانی تبریک گفتم.
سرمربی تراکتورسازی
تونی اولیویرا گفت: همه می‌دانند با همین داور در دیدار تراکتورسازی و سپاهان چه اتفاقی رخ داد. کسی که سپاهان را از پایین به بالا آورد فغانی بود. او نتیجه لیگ را عوض کرد. مردم برای آن بازی هم ناراحت هستند نه فقط به خاطر امروز. آنها به ما کلک زدند و نباید او به تبریز می‌آمد. بلکه باید به اصفهان می‌رفت و در جشن قهرمانی سپاهان شرکت می‌کرد.
فرماندار تبریز
رحیم شهرتی‌فر گفت: به هواداران تراکتورسازی قول می‌دهم که از طریق وزارت ورزش پیگیر باشیم تا با خاطیان به طور جدی برخورد شود. در صورتیکه کم کاری مشاهده شود، از طریق رئیس جمهور که به آذربایجان شرقی سفر می‌کند پیگیری خواهم کرد.
سرپرست تراکتورسازی
ایوب ذوالفقاری گفت: جمعه شب با اشتباهات بودار داوری به حاشیه کشیده شد و قهرمانی لیگ به جای اینکه در زمین مشخص شود، توسط فدراسیون تعیین شد. کمیته داوران با احساسات میلیون‌ها طرفدار بازی کرد.
ذوالفقاری با انتقاد از آنچه که قضاوت‌های برنامه‌ریزی شده برای سپاهان خواند، یادآور شد: باید درب فدراسیونی که ۹۰ درصد اعضای آن را اصفهانی‌ها تشکیل می‌دهند تخته کرد تا پیش از آغاز رقابتها صدر جدول را به تیم شهر خود هدیه کنند. باید به آنها به خاطر دستیابی به اهدافشان تبریک گفت.
مدیرعامل نفت
منصور قنبرزاده گفت: اتفاق عجیبی در ورزشگاه رخ داد. از طریق تلویزیون در رختکن بازی‌های دیگر را پیگیری می‌کردیم اما از دقیقه ۸۷ شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی و حتی موبایل قطع شد و هیچ راه ارتباطی نداشتیم. در همان لحظات اعلام کردند دیدار سپاهان و سایپا مساوی شده.
دروازه‌بان نفت
علیرضا بیرانوند سنگربان تیم ملی ایران گفت: حیف شد که خبری را به اشتباه اعلام کردند و بازیکنان و هواداران تراکتور تصور کردند قهرمان شده‌اند. برای تماشاگران تراکتورسازی ناراحت شدم. با یک شایعه عجیب بازی را خواباندند، نه ما حمله کردیم و نه تراکتور.
بازیکن تراکتورسازی
فرید کریمی گفت: از روی نیمکت به ما گفتند دیدار اصفهان ۲ بر ۲ تمام شده، ما هم وقت را برای قهرمانی نگه داشتیم. باید داور برای ما پنالتی می‌گرفت که این کار را نکرد. عزتی کاپیتان نفت که همیشه حقیقت را می‌گوید گفت پنالتی بود و من را زده. فیلم اتفاقات نیز موجود است. در بازی با سپاهان، همین فغانی برای حریف پنالتی بی‌جهت گرفت و این بار هم دو کارت مسخره به تیموریان داد تا ۱۰ نفره شویم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر