۱۳۹۴ خرداد ۱, جمعه

تمرینات مشترک نیروهای واکنش سریع کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت

تمرینات مشترک نیروهای واکنش سریع کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت

  • 3 ساعت پیش
برای اولین بار در یک منطقه هم‌مرز تاجیکستان با افغانستان تمرینات مشترک نیروهای واکنش سریع کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی برگزار شد. در این مشق‌های نظامی بیش از ۲۵۰۰ سرباز و افسر از روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان در این مشق‌های نظامی کم سابقه شرکت کردند.
در این مانورها از هواپیما و هلیکوپتر، چتربازان و پهپادها و تانک و زره پوش و توپخانه استفاده شد.
هدف از برگزاری این تمرینات سنجش آمادگی جنگی این نیروها در صورت حمله احتمالی پیکارجویان از خاک افغانستان به تاجیکستان بوده است.
حضور ده‌ها شهروند کشورهای آسیای میانه‌ در میان پیکارجویان اسلام‌گرای افراطی نگرانی‌های امنیتی را در این سوی مرز بسیار عمیق کرده است.
برگزاری این مانورها در حالی است که پس از شدت گرفتن درگیری‌های نیروهای دولتی با شورشیان طالبان و گروه‌های دیگر پیکارجو در ولایات بدخشان و قندز و تخار افغانستان، دولت تاجیکستان حفاظت از مرز خود را تقویت کرده و حتی در مناطق مرزی به علاوه مرزبانان نیروهای ارتش را هم مستقر ساخته است.
سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی که بسیاری آن را یک بلوک نظامی تحت نفوذ روسیه در برابر ناتو نیز می‌نامند، پس از فروپاشی اتحاد شوروی تأسیس شد.
شش سال پیش کشورهای عضو این سازمان نیروهای واکنش سریع خود را سازمان دادند، با این هدف که در صورت حمله خارجی به یکی از کشورهای عضو، دیگران به کمک آن بشتابند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر