Nico-NaftIran
تقاطع: یک عضو مجلس شورای اسلامی در ایران، بیژن نام‌دار زنگنه، وزیر نفت دولت حسن روحانی را به «حیف و میل بیت‌المال» و دادن حقوق ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومانی به یک مدیر ارشد خود متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری‌های ایران، احمد بخشایش، در جریان جلسه‌ی روز چهارشنبه (۳۰ اردیبهشت-۲۰ می‌) مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی گفت: «آقای وزیر نفت ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان به مدیر شرکت “نیکو” در سوییس می‌دهد، در حالی که این مدیر از ۱۲ ماه سال، ۱۴ ماهش در ایران است.»
آقای بخشایش با بیان این‌ ادعا که «زنگنه تمام اعوان و انصار خود را وارد حوزه نفت کرده»، افزود: «حقوق و پاداش ۱۰۰ میلیونی یعنی حرکت به سمت اشرافی‌گری؛ فرد مورد نظر نه تخصص و نه توانایی دارد و قبلا در حراست و نگهبانی مشغول بوده است.»
شرکت نفت‌ایران (با نام اختصاری نیکو)، از شرکت‌های تابع “شرکت ملی نفت ایران” است که در سال ۱۹۹۱ با هدف تجارت نفت خام و محصولات آن در بندر جرسی انگلستان تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در سال ۲۰۰۳ به لوزان سوییس منتقل گردید. نیکو و شعبه‌های آن در هنگ‌کنگ، مالزی و دوبی، سال ۲۰۱۲، همگی به دلیل دور زدن تحریم‌های امریکا، در لیست سیاه این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و هرگونه معامله با آن‌ها می‌تواند با جرایم سنگینی از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا روبه‌رو شود.
در حال حاضر، مدیرعامل شرکت “نیکو”، محسن پاک‌نژاد است که از جمله مدیران مورد اعتماد بیژن زنگنه به شمار می‌رود.
وزارت نفت و شرکت نیکو تا کنون به ادعاهای احمد بخشایش، واکنشی نشان نداده‌اند.