۱۳۹۴ شهریور ۹, دوشنبه

بالا گرفتن تنش ها میان مسلمانان و مسیحیان در اندونزی

بالا گرفتن تنش ها میان مسلمانان و مسیحیان در اندونزی

با بالا گرفتن تنش ها میان مسلمانان و مسیحیان در اندونزی حملات به کلیساها از سوی مسلمانان افزایش چشمگیری یافته است.
به گزارش «محبت نیوز»، با بالا گرفتن تنش ها میان مسلمانان و مسیحیان در اندونزی حملات به کلیساها از سوی مسلمانان افزایش چشمگیری یافته است. بیشتر این خشونت ها در ایالت گینه پاپوا رخ داده است. بیش از ٧٠٪ مردم این ایالت مسیحی هستند.
به گزارش خبرگزاری  انگلیسی زبان ورد واتچ مونیتور، رسانه های داخلی اندونزی در گزارش هایی علت این تنش ها را هجوم جوانان مسیحی به عده ای از مسلمانان در پایان ماه رمضان عنوان کرده اند.
به ادعای رسانه های داخلی اندونزی، جوانان مسیحی از برگزاری نماز عید فطر توسط مسلمانان جلوگیری کرده و به سوی آنان سنگ پرتاب کرده اند. اما کلیسای اوانجلیس اندونزی که مدیریت بیش از ٢٠٠٠ کلیسا را در سرتاسر کشور اندونزی به عهده دارد، روایت دیگری را مطرح می کند.
“به گفته دارمن واندیکمون سخنگوی کلیسای اوانجلیس اندونزی، با توجه به همزمانی مراسم پایان ماه رمضان (فطر) و مراسم کلیسای مجاور یک مسجد، کلیسای اوانجلیس با ارسال نامه ای به پلیس از آنان می خواهد نسبت به تأمین امنیت کلیسا اقدام کند. اداره پلیس محلی نیز با ارسال اخطار به کلیسا و مسجد از مسئولین دو مکان مذهبی می خواهد ضمن حفظ احترام متقابل از اعمال تنش آمیز پرهیز کنند. همچنین پلیس در روز مقرر در محل حاضر می گردد. در روز مراسم، عده ای از جوانان مسیحی از مسئولین مسجد می خواهند با کاستن از صدای بلندگوهای مسجد به آنان نیز اجازه برگزاری مراسم خویش را بدهند، حضور جوانان مسیحی از سوی نیروهای پلیس اقدامی خصمانه تلقی می شود و پلیس با گشودن آتش به سوی مسیحیان یک نوجوان ١۵ ساله را به قتل رسانده و ١٢ تن دیگر را زخمی می سازند. پس از این اتفاق مسیحیان خشمگین کیوسک پلیس مستقر در محل را به آتش می کشند که خساراتی نیز به مسجد مسلمانان وارد می شود.
پس از انتشار جهت دار این خبر، در سرتاسر اندونزی حملاتی علیه مسیحیان و کلیساها رخ می دهد. بیشتر این حملات در ایالت پاپوا رخ داده است. در جاکارتا دولت محلی دو کلیسا را بسته و یک کلیسای دیگر را به کلی تخریب کرده است.
بنا به برخی از گزارش ها بسیاری از مسلمانان تندرو از منطقه جاوه شرقی در حملات علیه مسیحیان حضور دارند. جاوه شرقی مرکز اصلی رشد داعش در اندونزی است.
«علی فوزی» یکی از تروریست های سابق اندونزیایی که پیشتر در بحران‌های مختلف خاورمیانه تحت عضویت گروه‌های تروریستی فعالیت داشته است، براین باور می باشد که منطقه جاوه شرقی اندونزی بهترین محل برای رشد و توسعه داعش و آموزه‌های این گروه تندرو در اندونزی می باشد.
وی با اشاره به اینکه خط فکری مردم در جاوه شرقی دارای لایه‌های پنهانی می‌باشد که از دید مقامات محلی و دستگاه‌های اطلاعاتی کشور پنهان باقی مانده است، گفت: تجربه نشان داده است که مردم جاوه شرقی اندونزی همواره آماده حضور در مناطق بحران زده و درگیری‌های مذهبی و دینی هستند لذا معتقدم دولت اندونزی برای عدم شیوع داعش در این کشور باید با توجه بیشتری نسبت به شناخت جغرافیای عقیدتی مردم جاوه شرقی توجه نماید.
این حوادث در حالی رخ می دهد که اندونزی تجربه درگیری های مذهبی سال ٢٠٠٠ را دارد، حوادثی که در آن بیش از ٧٠٠٠ کشته و ٣٠٠٠٠ بی خانمان در پی داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر