۱۳۹۴ شهریور ۹, دوشنبه

پیام های ایرانیان به کنگره آمریکا در مورد توافق هسته ای


پیام های ایرانیان به کنگره آمریکا در مورد توافق هسته ای

در جدیدترین واکنش جمعی نسبت به بررسی توافق جامع هسته ای در کنگره آمریکا، جمعی از اساتید دانشگاه، پژوهشگران و فعالان حقوق بشر ایرانی، در نامه ای سرگشاده به نمایندگان کنگره خواستار رای مثبت آنها به این توافق شده اند.
 
این نامه توسط بیش از ۷۰ نفر و از جمله ژانت آفاری، شیرین عبادی، حسن یوسفی اشکوری، منصور فرهنگ، عطا هودشتیان، عبدی کلانتری، مهرانگیز کار، کاظم کردوانی، احمد کریمی حکاک، فریده کیومهر، رامین جهانبگلو، عبدالکریم لاهیجی، زیبا میرحسینی، علی میرسپاسی، مجید نفیسی، سعید پیوندی، احمد صدری و نیره توحیدی به امضا رسیده است.
 
پیش از این هم، گروه های دیگری دیگر از ایرانیان موافق توافق هسته ای، از طریق نوشتن نامه یا ضبط پیام های ویدیویی خطاب به نمایندگان کنگره، از آنها خواسته بودند که به توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ رای مثبت بدهند.
 
این در حالی است که از سوی دیگر، دو هفته قبل، نامه دیگری از سوی ده‌ها تن از فعالان رسانه ای و حقوق بشری و چهره های سیاسی خارج از کشور خطاب به نمایندگان کنگره منتشر شد که خواستار رای منفی کنگره به این توافق شده بودند.
 
میترا پورشجری، بنفشه پورزند، برزومهر طلوعی، سعید قاسمی‌نژاد، سایه سعیدی سیرجانی، شیوا محبوبی، نیما راشدان، مجید محمدی، حسن داعی، مارینا نعمت، رضا تقی‌زاده، بهزاد مهرانی و بیژن فتحی، از جمله امضاکنندگان بیانیه دو هفته پیش بودند.
 
امضا کنندگان نامه اخیر در حمایت از توافق هسته ای، خود را جمعی از ایرانیان مخالف و منتقد رژیم ایران معرفی کرده اند که "به دلیل انتقاد از رفتار خود کامگان جمهوری اسلامی و نقض حقوق بشر، مجبورشده اند که در مهاجرت یا تبعید زندگی کنند" ولی معتقدند که توافق هسته ای، "افزون برحل مناقشه ای خطرناک، ظرفیت آن را دارد که به مبارزه برای دمکراسی در ایران نیرو ببخشد".
 
آنها با ذکر اینکه شکست توافق هسته ای ممکن است به رویارویی نظامی منجر شود، نوشته اند: "دولت کنونی اسرائیل نماینگر چنین گزینه به عنوان آخرین راه حل است" در حالی که "حمله نظامی به ایران، حتی در مشارکت نامرئی اسرائیل، یک تراژدی برای ایران و اسرائیل خواهد بود."
 
تنظیم کنندگان نامه، همچنین هشدار داده اند که "دشمنی غیر عقلانی میان ایران و آمریکا مغایر با منافع هر دو کشور و مانع بزرگی در راه مبارزه برای دمکراسی در ایران خواهد بود".
 
امضا کنندگان نامه متفاوت دو هفته پیش در مخالفت با توافق هسته ای، ضمن تاکید بر اینکه "مماشات با جمهوری اسلامی، به جهانی خطرناک‌تر منتهی خواهد شد" نوشته بودند که با اجرای توافق هسته ای، ۱۵۰ میلیارد دلار در اختیار حکومت ایران قرار می گیرد که "صرف مردم ایران نخواهد شد بلکه صرف تقویت یک رژیم سرکوبگر می‌شود".
 
مخالفان توافق هسته ای، با ذکر این توصیه که "فشار بیشتری بر جمهوری اسلامی اعمال شود"، افزوده بودند: "روزی که در ‌‌نهایت مردم ایران به آزادی برسند، متوجه خواهند شد که چه کسانی در کنار آنها بودند و چه کسانی در کنار این رژیم."
 
این فعالان، در بخشی دیگر از بیانیه خود آورده بودند: "آنهایی که به صلح اهمیت می‌دهند، باید کمک کنند تا تمرکز بر پرونده نقض وحشیانه حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی، حمایت آن از تروریسم جهانی و نقش‌اش در بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه، احیا شود."
 
در هفته های اخیر، جمع هایی دیگری از ایرانیان نیز با اقدامات دستمعی، به بررسی توافق هسته ای در کنگره آمریکا واکنش نشان داده اند که در رسانه های مختلف بازتاب داشته است.
 
خبرسازترین این واکنش ها، در قالب پیام های ویدیویی ده ها نفر از مدافعان توافق صورت گرفت که اغلب با معرفی مختصری از خود و سوابقشان، خواستار رای مثبت نمایندگان کنگره به توافق هسته ای شده بودند.
 
طیفی از چهره های سیاسی و اجتماعی مقیم داخل کشور از جمله جعفر پناهی، رضا کیانیان، نسرین ستوده، کیهان کلهر، پروین فهیمی، ابراهیم یزدی، احمد شیرزاد، ضیاء نبوی، عمادالدین باقی و محمدعلی ابطحی از جمله مشارکت کنندگان در این کمپین بودند.
 
در واکنشی دیگر، حدود سه هفته پیش ۲۰ نفر از مدیران ارشد و شخصیت های ایرانی تبار معروف در ایالات متحده، با امضای نامه ای مشترک از توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ حمایت کردند.
 
انوشه انصاری، امید کردستانی، شیرین نشاط، مازیار جبرانی، فیروز نادری، حمید بیگلری، دارا خسروشاهی، آرش فردوسی و سالار کمانگر از جمله امضا کنندگان این نامه بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر