۱۳۹۴ شهریور ۹, دوشنبه

دغدغه‌ای که خواب از خامنه ای ربوده است

دغدغه‌ای که خواب از خامنه ای ربوده است

علی خامنه‌ای در جریان دیدار روز چهارشنبه‌ (۴ شهریور-۲۶ آگست) خود با اعضای دولت روحانی خواهان جلوگیری از تولید کالاهای به گفته‌ی او “مضر فرهنگی” شد و مدعی گردید که چنین رفتاری در همه جای دنیا از جمله در اروپا و امریکا وجود دارد.
 
رهبر جمهوری اسلامی خطاب به علی جنتی، وزیر ارشاد، گفت: «هر کشوری یک اصولی دارد که این اصول باید مراقبت بشود و دستگاه‌های حاکمیتی باید این اصول را رعایت کنند؛ رودربایستی ندارد. اگر چنانچه می‌بینید فلان تئاتر، فلان فیلم، فلان کتاب، فلان نشریه با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است، جلویش را بگیرید و با آن برخورد بکنید.»
 
به گزارش بولتن نیوز به نقل از روزنامه جوان، «مسئله‌ دیگر، مسئله‌ فرهنگ است. خب دوستانی که اینجا تشریف دارید و به خصوص مسئولان فرهنگی کشور و خود آقای رئیس‌جمهور محترم، حساسیت این حقیر را نسبت به مسئله‌ فرهنگ می‌دانند. گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرده، به‌خاطر مسائل فرهنگی؛ یعنی اهمیت مسائل فرهنگی اینجور است.» چه مسئله‌ای در پیش‌روی وضعیت فرهنگی کشور است و شرایط کنونی فرهنگ در جامعه ایرانی به چه شکلی است که رهبر انقلاب این تعبیر را از دغدغه‌های خود بیان می‌کنند؟ به نظر می‌رسد باید پاسخ این سؤالات را در بیانات پیشین رهبر انقلاب جست‌وجو کرد.

دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، بخشی از سخنرانی ایشان را در 21 سال پیش منتشر کرده است که همین تعابیر به شکل دیگری در آن بیان شده است، رهبر انقلاب در آن زمان فرموده بودند: «در عرصه‌ فرهنگ، بنده به معنای واقعى کلمه، احساس نگرانی می‌کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه‌هایی است که آدمی ‌به خاطر آن، گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند. من چنین دغدغه‌ای دارم.» این نشان می‌دهد که نوع توجه رهبر انقلاب در بیش از دو دهه نسبت به اوضاع فرهنگی کشور تغییر نداشته و از سوی دیگر نشانه آن است که قدرت و قوت مشکلات نیز طی این سال‌ها کاهشی نداشته است و همچنان رهبر انقلاب دغدغه‌های حل نشده‌ای در حوزه فرهنگ دارند.

اما رهبری در این دیدار راهکارهایی نیز درباره مشکلات فرهنگی ارائه دادند، ایشان فرمودند: «یکی تولیدات فرهنگی سالم در زمینه‌های مختلف و یکی جلوگیری از تولیدهای مضر و به‌اصطلاح متاع و کالای مضر فرهنگی؛ به نظر من این جزو کارهای اساسی است. در همه‌ دنیا مراقبت از محصولات فرهنگی و کتاب و مانند اینها وجود دارد؛ کجای دنیاست که وجود نداشته باشد؟»
 
لزوم پرداختن به «تولیدات فرهنگی سالم» و «جلوگیری از ورود کالاهای مضر فرهنگی» وظیفه‌ای است که نه‌تنها وزارت ارشاد بلکه تمامی دستگاه‌هایی را که به نحوی با امور فرهنگی سر و کار دارند، دربرمی‌گیرد. اما در این بین وظایف حاکمیتی را که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر دوش دارد، نمی‌توان از نظر دور داشت.

رهبر انقلاب صراحتاً خطاب به دولت این درخواست را مطرح کردند که «اگر چنانچه می‌بینید فلان تئاتر، فلان فیلم، فلان کتاب، فلان نشریه با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است، جلویش را بگیرید و با آن برخورد بکنید. حالا چگونه برخورد بکنید، آن یک بحث دیگر است، آن مربوط به دستگاه‌هاست و نگاه کنید ببینید مقرراتتان چه می‌گوید؛ لکن رودربایستی نکنید و این را صریح بگویید. بنابراین خوراک فرهنگی سالم و جلوگیری از خوراک فرهنگی ناسالم و مضر، اساس کار است.» وظیفه‌ای که گاه مشاهده می‌شود به دلایلی چون سلیقه مدیران و سیاست تساهل دچار قوت و ضعف می‌شود و گاهی هم آنقدر ساده انگارانه می‌شود که یک کتاب یا فیلم و حتی یک نمایش به معضلی تبدیل می‌شود که سلامت فرهنگی جامعه را به خطر می‌اندازد. از همین‌رو است که مقام معظم رهبری تأکید کردند: «رهاسازی فرهنگ اصلاً جایز نیست. مدیریت فرهنگ یک کار بسیار لازم است و مدیریت هم باید بر مبنای شعارهای انقلاب و مبانی انقلاب باشد؛ یعنی مراقبت بشود آنچه اصل است، این است که مبانی انقلاب و مبانی استقلال کشور، امام و مانند اینها باید محفوظ باشد.»

توجه به مبانی انقلاب در مدیریت فرهنگی، راهبردی است که از سوی رهبر انقلاب به مدیران فرهنگی کشور ارائه شده و امید است که با پیگیری دستگاه‌های مرتبط این راهبرد اجرایی شود. مسئله‌ای که باید حدود 37 سال پیش عملی می‌شد اما هنوز هم در پیچ و تاب مدیریت فرهنگی کشور به مقصد دیده نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر