۱۳۹۴ اسفند ۱۳, پنجشنبه

برگزاری دوره آموزشی با عنوان «آیا زنان انسان هستند؟!»

برگزاری دوره آموزشی با عنوان «آیا زنان انسان هستند؟!»

این یک شوخی نیست؛ “آیا زنان نیز انسان هستند؟”این سؤالی است که در عربستان به عنوان تیتر یک “برنامه آموزشی”در “آکادمی سعودی برای آموزش و مشاوره”انتخاب شده است.
arab-sui9364women
به گزارش «محبت نیوز» این عنوان سؤال‌برانگیز تاکنون سر و صدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته و انتقادهای فراوانی را متوجه مسئولین این “آکادمی”عربستان سعودی کرده است.
این “برنامه آموزشی” روز گذشته ساعت ۲۱ به وقت عربستان سعودی به صورت آنلاین به کسانی که برای دریافت آن ثبت‌نام کرده‌اند ارائه شد.
به نقل از ناظران، اما انتقادها در پی انتشار آگهی‌های دعوت در شرکت در این برنامه تا حدی افزایش یافت که “هانی الحمدان”مدیر “آکادمی سعودی”در واکنش به این انتقادها در فیسبوک خود مدعی شد این اعتراض‌ها بر اساس یک سوءتفاهم مطرح شده‌اند: عنوانی که برای این برنامه انتخاب شده است در واقع سؤال من از جامعه عربستان است. ما جامعه‌ای داریم که توهین و شکنجه زیادی نسبت به زنان روا می‌دارد. زنان، نیمه زیبای مردان هستند، زنان نیمه جامعه هستند.
وی در ادامه در انتقاد از موقعیت زنان در غرب می‌گوید در فرهنگ غربی می‌خواهند زنان را عریان کنند، اما اسلام می‌خواهد جایگاه آنان را افزایش دهد. می‌خواهم به گوش همه برسانم که تا چه حد اسلام به زنان احترام می‌گذارد و موقعیت زنان در اسلام تا چه حد والا هستند.
هانی الحمدان در ادامه توضیح داده است عنوانی که برای “برنامه آموزشی”خود انتخاب کرده است پدیده جدیدی درعربستان نیست و گفته است سال گذشته یک مجری معروف تلویزیون عربستان برنامه‌ای دقیقن با همین عنوان از تلویزیون این کشور منتشر کرد اما کسی به او خرده نگرفت،
همچنین بنا بر ادعای او برنامه‌ای دقیقن با همین عنوان در یک آکادمی دیگر در عربستان سعودی برگزار شده است اما کسی به آن نیز انتقاد نکرده است.
اما یک کاربر در عربستان می‌گوید به گفتمان و هدف این “آکادمی”بدبین است. او در این رابطه به “ناظران”می‌گوید:
اینجا بسیاری از مردم، زنان را به اندازه نیمی از یک انسان حساب می‌کنند و می‌گویند زنان از قلبشان فرمان می‌برند نه از مغزشان. این گونه افراد به زنان به عنوان یک “بازیچه جنسی”نگاه می‌کنند.
در نگاه مسلمانان وهابی‌ زنان تنها برای خدمت به مردان خلق شده‌اند و آنها حق دارند زنان را بزنند.
مدیر این “آکادمی”ادعا کرده است که آنها می‌خواهند به نسل جوان عربستان بگویند “زنان فرشته هستند”من تأیید می‌کنم که این گفتمان برای نسل جوان عربستان جذاب است اما اطمینانی به این آکادمی و رئیس آن ندارم چرا که او فقط یک سری حرف‌های زیبا می‌زند اما به هیچ‌وجه از موضوعات حساس و ملموس پیرامون حقوق زنان در عربستان مانند حق رانندگی، حق طلاق، خشونت خانگی، چند همسری مردان سخنی به میان نمی‌آورد.
من گمان نمی‌کنم تنها چند ساعت سخنرانی بتواند تغییری در چهارچوب ذهنی کسی ایجاد کند. این آکادمی‌ها فقط به فکر گرفتن پول هستند بدون اینکه واقعن تغییری ایجاد کنند. اساسن افراد مذهبی هیچ ارزشی برای این حرف‌ها قائل نیستند. ۳۷ درصد دانشجویان عربستان در رشته های علوم انسانی و علوم اسلامی فارغ‌التحصیل می‌شوند.-

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر