۱۳۹۴ آبان ۲۶, سه‌شنبه

سخنان خشونت بار علیه مسلمانان فرانسه

سخنان خشونت بار علیه مسلمانان فرانسه

روزنامه نیویورک تایمز نوشت پس از حملات اخیر در فرانسه، فضای تیره ای بر ضد مسلمانان در این کشور حاکم شده است.
به گزارش «محبت نیوز»  روزنامه نیویورک تایمز نوشت: “بر خلاف واکنش ها در ماه ژانویه و پس از حملات به دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو و چند مکان دیگر در فرانسه که هفده کشته برجای گذاشت، این مرتبه پس از حملات روز جمعه در پاریس که ۱۲۹ کشته داشت، هیچ درخواست عمومی بزرگی برای همبستگی با مسلمانان مطرح نشده است. هیچ تظاهراتی برپا نشد و کمتر درخواست شده است که آنهایی را که در زمینه اسلام فعالیت می کنند با کسانی که برای جهاد موعظه می کنند با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند.
در عوض، ترسی قابل لمس و حتی خشم در این کشور احساس می شود. این در حالی است که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه از پارلمان این کشور خواست حالت فوق العاده را تمدید کند و خواستار تغییر قانون اساسی در برخورد با تروریسم شد. مطلب ناگفته اما کاملن روشن این است که فرانسه سکولار همیشه رابطه مشکل داری با جامعه مسلمانان خود داشته است و اکنون به سمت بی اعتمادی یا حتی خصومت پیش می رود.
به نقل از ایران پرس ، از طرف دیگر، دولت این کشور که از سوی حزب راست افراطی جبهه ملی و مخالف مهاجرت تهدید شده است، تلاش می کند از نظر سیاسی موقعیت خود را مستحکم کند. سخنان تند مقامات دولت این کشور نشان می دهد آنها به سمت راست تغییر مسیر داده اند و خواستار تجدید نظر در مورد مساجد، تمدید حالت فوق العاده و اعمال محدودیت بر ده هزار نفر یا بیشتر که برای این کشور خطر محسوب می شوند، شده اند.
مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه روز شنبه اعلام کرد فرانسه باید همه امامان تندرو مساجد را اخراج کند.
فرانسه پیش از این تعداد زیادی از امامان جماعت را در سال های اخیر اخراج کرده است. اما این حملات متوقف نشده اند و کارشناسان می گویند افراط گرایی بیشتر در زندان ها یا در جنگ سوریه روی می دهد نه در مساجد. در همین حال، اخیرن نشانه هایی از احساسات بد در میان مردم فرانسه دیده شده است از جمله هتک حرمت به مساجد در روزهای اخیر و بیان کلمات تند میان مسلمانان و غیرمسلمانانی که برای عزاداری آمده بودند.
نگرانی در میان مسلمانان فرانسه ملموس است. یک دختر هفده ساله ای که با خانواده اش برای ادای احترام به قربانیان حملات جمعه در پاریس در مقابل ساختمان کنسرت باتاکلان آمده بود گفت: ما قبلن واکنشی را که اکنون آغاز شده است احساس می کردیم. اما اکنون سیلی از سخنان خشونت بار در فیس بوک برای کشتن مسلمانان به راه افتاده است.
برنارد گورداد، کارشناس برجسته فرانسوی در زمینه روابط فرانسه و مسلمانان گفت: احساسات ضد مسلمانی که تا کنون در فرانسه مخفی نگه داشته شده بود دیگر پوشیده نیست.
روز یکشنبه یک مرد فرانسوی به گروهی از زنان مسلمان که حجاب داشتند و برای ادای احترام به قربانیان آمده بودند نزدیک شد و به قرآن توهین کرد و آن را منبع الهام برای افراط گری خواند، در پی این توهین تنش ها بالا گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر