۱۳۹۴ آبان ۲۹, جمعه

یک مقام مذهبی افغان: خارجی‌ها مردم را بی‌دین کردند

یک مقام مذهبی افغان: خارجی‌ها مردم را بی‌دین کردند

با وجود سیل عظیم مهاجرت و درخواست پناهندگی افغانها از اروپا، برخی افراد و یا رهبران مذهبی اعتقاد دارند علاقه جوانان افغانستان به مهاجرت، تقصیر خارجی‌هاست !
به گزارش «محبت نیوز» زمانی که مقام‌های آلمانی از سخت‌گیری‌های جدید خود سخن گفتند، بسیاری از پناهجویان افغانستانی از رفتن به این کشور منصرف شدند و مسیرشان را به سمت کشورهای سوئد و فنلاند تغییر دادند.
مقام‌های فنلاند می‌گویند که در نیمه دوم ماه اکتبر، آمار پناهجویان افغانستانی که از مرز هاپاراندا-تورنیو به این کشور می‌آیند، آن‌چنان بالا رفته که شهروندان افغانستان مقام نخست مهاجران را به خود اختصاص داده‌اند.
با وجود همه خبرها در خصوص مهاجرت افغانان به اروپا با این حال ، افرادی مانند مولوی حبیب‌الله حسام هستند که اعتقاد دارند علاقه جوانان افغانستان به مهاجرت، تقصیر خارجی‌هاست: «خارجی‌ها در ۱۴ سال گذشته مردم افغانستان را نسبت به خود، خدا و دین‌شان بی‌باور ساختند و سرزمین‌های اروپا را سرزمین‌های امن و رزق فراوان معرفی کردند. غربی‌ها در ۱۴ سال گذشته مردم افغانستان را حریص‌تر ساختند و نسل امروز را بی‌باور ساختند در حالی‌که در گذشته مردم به آن‌چه داشتند قانع بودند.»
به گزارش روزنامه «ماندگار» افغانستان، مولوی حسام گفته است: «زمینه‌های کار پس از سال ۲۰۱۴ را با سیاست پول‌شویی خاص خشکانیدند و از سویی هم طوری وانمود کردند که اروپا امن و امان است و زمینه را برای فرار جوانان مساعد کردند. به یک عده کسانی که در دفاتر خارجی و ایساف کار می‌کردند، پناهندگی دادند و زمانی که آنان به اروپا رسیدند، دیگران را تشویق کردند که اروپا بهشت است.»
شهلا فرید، استاد دانشگاه کابل اما می‌گوید که نباید «ملامتی را به دوش بیگانگان و جوانان انداخت»، زیرا «زمانی که طالبان یک جوان تحصیل‌کرده را به خاطر تحصیل سر می‌برد، به ناموس یک پلیس در قندوز تجاوز می‌کند یا دختری را به جرم زنا سنگسار می‌کند»، جوانان چاره‌ای جز فرار نمی‌یابند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر