۱۳۹۴ آبان ۱۷, یکشنبه

شامپاین اسلامی هم به بازار آمد !

شامپاین اسلامی هم به بازار آمد !

یکی از راه های نزدیکی مسلمان و غیر مسلمان، اختراعات به ظاهر پیش پاافتاده ای مثل همین شامپاین اسلامی است.
به گزارش «محبت نیوز» از مدتی پیش شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه در برخی رستوران های تهران شامپاین و ویسکی اسلامی سرو می شود.
ایران وایر نوشت ؛ یک شرکت آلمانی در این مدت موفق شده شامپاین اسلامی تولید کند و در اختیار هتل هایی که از شیخ های عرب پذیرایی می کنند قرار دهد. اهمیت چنین ابتکارهایی در غرب این است که راه های مسالمت آمیزی برای هم زیستی مسلمان و غیرمسلمان ارائه می دهند.
شامپاین برای خوشامدگویی مهمانان عرب
داستان از این قرار است که یک شرکت واردات – صادرات که با کشورهای حاشیه خلیج فارس معاملاتی دارد، و مهمانانش در هتلی در مونیخ اقامت می کنند، تصمیم گرفت یک نوع شامپاین بدون الکل را برای خوشامدگویی به مهمانان مسلمانش تهیه کند. او به شرکتی در شرق آلمان این پیشنهاد را ارائه داد و حالا شامپاین بدون الکل به بازار آمده است.
این شامپاین «دینار» نام دارد و با دو مزه عصاره خرما و عصاره انار عرضه می شود. شرکت تولیدکننده ادعا کرده که شامپاین حلال با مزه خرما به شامپاین واقعی شباهت دارد و شامپاین حلال با مزه انار را ظاهراً خانم ها بیشتر می پسندند.
طبعن هدف تولیدکنندگان چنین محصولاتی در وهله اول تجارت است. اما پیامدهای فرهنگی چنین ابتکاراتی را هم نباید از نظر دور داشت.
به سلامتی آقای ظریف
در اماکن عمومی و در بیمارستان ها و حتی در برخی مؤسسات دولتی آلمان معمولن عبادتگاه هایی برای مسلمانان و یهودیان در نظر گرفته شده. هر واحد تولیدی موظف است یک وعده غذای کارکنانش را تأمین کند. طبعن در رستوران های چنین واحدهای تولیدی ای غذاهایی برای مسلمانان هم وجود دارد. به ویژه دانشگاه ها، بیمارستان ها و خانه های سالمندان به این موضوع حساس هستند.
اما آیا کشورهای اسلامی هم چنین تسهیلاتی را برای انسان های غربی در نظر گرفته اند؟ آیا برای تکنسین ها و مهندسان و مستشاران غربی رستوران های مخصوص در ادارات و شرکت ها وجود دارد؟ تفاوت فرهنگ سکولار و مذهبی در همین رواداری هاست. یکی زندگی را در هم زیستی مسالمت آمیز انسان هایی با فرهنگ های گوناگون می بیند و دیگری زندگی را در ستیز و قهر با دگراندیشان و اقلیت های مذهبی. یکی سعی می کند از تنوع فرهنگی امکانی برای کسب درآمد و تجارت بسازد، دیگری از ستیز شیوه های زندگی با هم و از تحریم و تکفیر حرف می زند.
ناصر بارازیته، فوتبالیست مسلمانی که در باشگاه اف سی اوترخت بازی می کند، روز گذشته از دست دادن با یک خبرنگار زن خودداری کرد و این موضوع به یک جنجال رسانه ای در هلند بدل شد و به بحث های زیادی دامن زد. اف سی اوترخت اعلام کرده که در قراردادی که با دو بازیکن مسلمان، یاسین ایوب و ناصر بارازیته امضاء کرده به آن ها اجازه داده که در نمازخانه باشگاه عبادت کنند و با زن ها هم دست ندهند.
در صحنه سیاست خارجی و در عرصه های هنری این موضوعات همیشه بحث برانگیز بوده و بهانه خوبی هم به دست تندرویان از هر دو سو داده است.
محمد جواد ظریف را مجسم کنید که بعد از یک توافق که الزامن حتمن نباید «هسته ای» باشد، جامی را به سلامتی همکار فرنگی اش می نوشد: شامپاین اسلامی. چه جنجالی به پا شود!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر