Wounded-Veterans-Photos-1
تقاطع: مایکل استوکز، عکاس امریکایی مقیم شهر لس‌آنجلس به تازگی یک پروژه‌ی عکاسی خیره‌کننده را به پایان رسانده که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری جهان پیدا کرده است. او در این پروژه که نام آن را “همیشه وفادار” گذاشته، از کهنه‌سربازان ارتش امریکا که در جریان جنگ، اعضای بدن‌شان را از دست داده‌اند، به عنوان مدل برهنه استفاده کرده است.
نخستین سوژه‌ی عکاسی استوکز در این پروژه، آلکس مینسکی، یک سرباز ارتش امریکا در افغانستان بود که در اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای از چند ناحیه مجروح شد و از جمله یک پایش را از دست داد و برای ۴۷ روز نیز در کما به سر برد. این سرباز جوان، پس از این حادثه دچار افسردگی شد و به الکل روی آورد. او اما پس از مدتی تصمیم گرفت که با شرایط جدیدش کنار بیاید. “آلکس” برای شروع به باشگاه بدن‌سازی نزدیک محل زندگی‌اش در ایالت کالیفرنیا رفت که در آن‌جا مورد توجه استوکز قرار گرفت.
این عکاس ۵۲ ساله به وب‌سایت “بازفید” می‌گوید که در آغاز در به تصویر کشیدن سوژه‌ی جدید عکاسی خود بسیار محتاطانه رفتار می‌کرده است اما پس از مدتی تصمیم می‌گیرد که از سرباز مصدوم، همانند سایر مدل‌هایش عکاسی کند.
پس از آن‌که تعدادی از عکس‌های برهنه‌ی مینسکی در مجله‌ی معتبر “جی.کیو” (GQ) منتشر شد، مردم به شکل کاملا مثبتی به آن‌‌ها واکنش نشان دادند. موضوعی که بر خلاف انتظار استوکز بود.
با این وجود، او با مشکلاتی نیز مواجه شد. از سانسور و برداشته شدن چندین باره‌ی عکس‌ها توسط فیسبوک تا تهدیدهای گروه‌های مذهبی که مخالف عکس‌هایش بودند و آن‌ها را به فیسبوک گزارش می‌کردند.
استوکز در این باره می‌گوید: «در عکس‌های من، سوژه‌های مرد معمولا ژست‌هایی را می‌گیرند که به صورت سنتی به مدل‌های زن تعلق دارد. موضوعی که مورد پسند برخی افراد جامعه نیست و آن را هم‌جنس‌گرایانه می‌نامند.»
هرچند که او تاکید می‌کند که بیش از ۷۰ درصد دنبال‌کنندگان فعال و نظردهندگان صفحه‌ی فیسبوکش را زنان تشکیل می‌دهند.
این عکاس هم چنین پیام‌های مثبتی از دیگر مجروحان جنگی و کهنه‌سربازان دریافت کرده است که به او گفته‌اند با دیدن این عکس‌ها، قوی‌تر شده‌اند.
با این وجود استوکز به بازفید می‌گوید که هدفش قدرت دادن به کهنه‌سربازان نبوده است: «آن‌ها خودشان اعتماد به نفس لازم را دارند. من فقط می‌خواستم آن را به تصویر بکشم.»
حالا در مجموعه‌ی عکس تازه منتشرشده‌ی او با عنوان “همیشه وفادار”، شمار بیشتری مدل برهنه که همگی از مجروحان جنگی هستند، دیده می‌شوند. و البته مجموعه دومی نیز در راه است که این بار کهنه‌سربازان زن مجروح نیز در آن حضور خواهند داشت.