۱۳۹۴ مرداد ۸, پنجشنبه

واگذاری میلیون‌ها هکتار از اراضی طبیعی برای ساخت‌وساز در ۲۵ سال گذشته

واگذاری میلیون‌ها هکتار از اراضی طبیعی برای ساخت‌وساز در ۲۵ سال گذشته

همزمان با وعده رئیس سازمان محیط زیست ایران برای ارائه لایحه «حمایت از جنگل‌ها»، مدیرکل آموزش این سازمان گفت که در ۲۵ سال گذشته، چهار میلیون هکتار از «اراضی طبیعی» کشور برای «ساخت‌وساز» به بخش خصوصی واگذار شده است.
 
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد درویش، از مدیران سازمان محیط زیست، روز پنج‌شنبه، ۸ مرداد، تاکید کرد که جنگل‌های هیرکانی شمال ایران از شش میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در۵۰ سال پیش، به ۱.۹ میلیون هکتار کاهش یافته و از این میزان ۸۰۰ هزار هکتار «مخروبه» است.
 
آقای درویش یکی از دلایل افزایش سیل در شمال ایران در چند سال گذشته را از بین رفتن پوشش جنگلی و نابودی مراتع ذکر کرده و گفت که بخشی از مراتع تبدیل به زمین کشاورزی و به مرور تبدیل به ویلا شده است.
 
در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش روز پنج‌شنبه خود نوشت که برخی از کشاورزان در استان‌های شمالی ایران به دلیل کوچک بودن اراضی کشاورزی خود، جنگل‌ها را «پاک‌تراشی» و تبدیل به زمین کشاورزی می‌کنند.
 
مدیرکل آموزش سازمان محیط زیست همچنین با اشاره به واگذاری چهار میلیون هکتار از اراضی ملی برای ساخت‌وساز به بخش خصوصی گفت که «دستگاه‌های متولی در این زمینه درست عمل نکردند، بنابراین از مردم عادی چه انتظاری می‌توان داشت».
 
پیش از این نیز گزارش‌هایی در رسانه‌های ایران از واگذاری جنگل‌ها و اراضی طبیعی و ساخت و ساز در آنها به‌خصوص در استان‌های شمالی ایران منتشر شده است.
 
در همین حال عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، در آبان ۹۳ گفته بود که سه میلیون هکتار از اراضی ملی تبدیل به «برج‌ و مصارف غیر شده است».
 
پس از وقوع سیل در ۹ استان ایران در روز یک‌شنبه، ۲۸ تیر، و نابودی تعدادی از خانه‌ها در حاشیه رودخانه‌ها، انتقادها از ساخت‌وساز در منابع طبیعی به‌خصوص در حاشیه رودخانه‌ها افزایش یافته است.
 
در همین حال فیلمی نیز در شبکه‌های اجتماعی از فرو ریختن سه آپارتمان در حاشیه رودخانه، در شهر زیراب در استان مازندران منتشر شده است.
 
آقای درویش در بخش دیگری از سخنان خود گفت که سالانه ۵۰ هزار هکتار از «رویشگاه‌های» جنگلی ایران در حال نابودی است.
پیش از این نیز معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، با اشاره به بررسی عکس‌های هوایی دوره ۵۰ ساله ۳۴ تا ۸۶، گفته بود که سالانه به طور متوسط ۲۸۶۷ هکتار از جنگل‌های شمال ایران تخریب شده است.
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم ابتکار روز پنج‌شنبه خبر داد که لایحه‌ای با عنوان «حمایت از جنگل‌ها» در هیئت دولت در دست بررسی است که در راستای توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها است.
 
خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش روز پنج‌شنبه خود همچنین نوشت که ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های ایران در اثر «خطای انسانی» رخ می‌دهد.
در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران منتشر شده است.
 
در همین زمینه قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران، روز جمعه، ۱۹ تیر، خبر داده بود که در بهار امسال نسبت به پارسال، تعداد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های ایران ۲۰ درصد و سطح آتش‌سوزی نیز ۱۵ درصد افزایش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر