۱۳۹۴ مرداد ۷, چهارشنبه

روانچی: سفارت بریتانیا در تهران به زودی بازگشایی می‌شود

روانچی: سفارت بریتانیا در تهران به زودی بازگشایی می‌شود

معاون وزیر خارجه ایران در گفتگو با یک روزنامه بریتانیایی بازگشایی سفارت بریتانیا درتهران را بدون مشکل دانسته است. مجید تخت روانچی همچنین در مورد ازسرگیری روابط عادی میان دو کشور در آینده‌ای نزدیک ابراز امیدواری کرده است.
مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران
مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران
مجید تخت ‌روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی "دیلی تلگراف" گفته است که "هیچ مسئله جدی" بر سر راه بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران وجود ندارد.
او همچنین پیش‌بینی کرده است که روابط عادی سیاسی میان ایران و بریتانیا می‌تواند زودتر از آنچه مقام‌های بریتانیایی پیشنهاد کرده‌اند، از سر گرفته شود.
سفارت بریتانیا در تهران آذرماه ۹۰ مورد حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفت
سفارت بریتانیا در تهران آذرماه ۹۰ مورد حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفت
او در این مصاحبه که روز سه‌شنبه (۲۸ ژوئیه/ ۶ مرداد) منتشر شده، توافق هسته‌ای وین را "نوزادی تازه متولد شده" توصیف کرده و گفته است چنانچه اجرای این توافق با موفقیت انجام گیرد، به نظر وی موقعیت‌های همکاری میان ایران و آمریکا برای حل مسائل منطقه‌ای و تروریسم فراهم خواهد شد.
آقای روانچی البته اضافه کرده است که در حال حاضر نمی‌تواند بگوید میزان همکاری ایران با غرب تا چه اندازه خواهد بود.
توافق وین؛ فصلی جدید در روابط ایران و بریتانیا
بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران یکی از موضوعاتی بوده است که پس از حصول توافق میان جمهوری اسلامی و کشورهای گروه ۵+۱ در وین در روز ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) میان مقام‌های ایران و بریتانیا مطرح شده است.
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، دو روز پس از حصول توافق در تماسی تلفنی با حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهور ایران، این توافق را آغاز تازه‌ای در روابط دو کشور خواند و نسبت به بازگشایی سفارت این کشور در تهران ابراز تمایل کرد.
سفارت بریتانیا در تهران بعد از حمله‌ی نیروهای لباس شخصی به ساختمان سفارتخانه در نوامبر ۲۰۱۱ (آذرماه ۱۳۹۰) تعطیل شد. در جریان این حمله ساختمان سفارت و بخشی از دارایی‌های بریتانیا در محل باغ سفارت در قلهک آسیب دید. نیروهای لباس‌ شخصی و دانشجویان هوادار حکومت همچنین با ورود به داخل سفارت و تسخیر آن، پرچم بریتانیا را از فراز ساختمان پایین کشیدند.
دولت بریتانیا در واکنش به این رخداد سفارت خود در تهران را تعطیل و دیپلمات‌هایش را به کشور فراخواند. از زمان روی کارآمدن حسن روحانی تلاش‌های دو کشور برای احیای روابط دیپلماتیک با یکدیگر بار دیگر از سر گرفته شد.
مجید تخت روانچی تیرماه سال ۱۳۹۳ در گفتگو با رسانه‌های داخلی اعلام کرد که بحثی با عنوان پرداخت "غرامت" به بریتانیا مطرح نیست، بلکه ایران حاضر به پرداخت "خسارت" است که در مورد آن نیز، به گفته وی در آن زمان، نه با طرف مقابل صحبتی صورت گرفته و نه پرداختی انجام شده است.
یازده روز پس از توافق وین وزارت امور خارجه بریتانیا با صدور اطلاعیه‌ای هشدار قبلی خود در مورد سفر شهروندان این کشور به ایران را لغو کرد.
در این اطلاعیه با اشاره به بهتر شدن شرایط ایران در دولت دوازدهم، به شهروندان بریتانیایی که قصد سفر به ایران را دارند، تنها نسبت به سفر به مناطق مرزی ایران با عراق، افغانستان و پاکستان هشدار داده شده بود.
توافق وین؛ پایه‌ای برای "تعامل میان ایران و آمریکا"
مجید تخت روانچی در بخش دیگری از مصاحبه خود با روزنامه "دیلی تلگراف" گفته است که از نظر ایران برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک "چهار تا پنج ماه زمان نیاز است".
او اضافه کرده است: «برای همین ما درباره زمانی حدود شش ماه تا یک سال آینده صحبت می‌کنیم و من فکر می‌کنم صحبت در این زمینه در حال حاضر کار عاقلانه‌ای نیست.»
معاون وزیر امور خارجه ایران که از جمله اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین بود، تاریخچه روابط میان تهران و واشنگتن را "تلخ" خوانده، اما در عین حال تأکید کرده است که توافق وین می‌تواند "پایه‌ای برای تعاملات ممکن در آینده باشد".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر