۱۳۹۴ مرداد ۹, جمعه

صالحی: توافق اتمی نیاز به تصویب در مجلس ندارد

صالحی: توافق اتمی نیاز به تصویب در مجلس ندارد

در ادامه اظهارات مقامات دولت حسن روحانی مبنی بر عدم لزوم تصویب توافق اتمی وین توسط مجلس، رئیس سازمان انرژی اتمی، هم گفت که این توافق، موافقت‌نامه، کنوانسیون یا معاهده بین‌المللی «تلقی نمی‌شود» که نیاز به تصویب در مجلس داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، روز جمعه، ۹ مرداد، تصریح کرد: «این متن هنوز موافقت‌نامه، کنوانسیون یا معاهده بین‌المللی تلقی نمی‌شود، از این رو است که این متن را برنامه جامع اقدام مشترک نام‌گذاری کرده‌اند.»
 
 وی در عین حال گفت که وزارت خارجه باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند.
یک روز پیش از گفته‌های آقای صالحی، احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس، با اشاره به تفسیر شورای نگهبان تاکید کرده بود که «هر نوع مناسبت و رابطه‌ای که برای دولت ایران تعهدی ایجاد کند، صرف نظر از اسم آن» باید به تصویب مجلس برسد.
 
بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای» که در مجلس ایران تصویب شد و روز چهارشنبه، سوم تیر، نیز به تصویب شورای نگهبان رسید، «نتیجه مذاکرات» درباره برنامه اتمی ایران «باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود.»
 
با این حال الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس جمهوری ایران، روز دوشنبه، ۵ مرداد، در این باره گفت: «این که به مصلحت باشد و یا نباشد» که مجلس شورای اسلامی توافق‌نامه هسته‌ای را به تصویب برساند، در «شورای عالی امنیت ملی و همچنین در معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال بررسی است.»
 
یک روز پس از آن نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، تاکید کرد که «قرار نیست» مجلس به توافق اتمی وین رای بدهد.
در همان روز اما علی لاریجانی، رئیس مجلس، در دیدار با فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرد که این قوه توافق اتمی وین را «بررسی» و بر نحوه اجرای آن «با حساسیت» نظارت خواهد کرد.
 
با این حال روز جمعه، نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت که این قوه «فعلا» قصد «تصویب» توافق اتمی وین را «ندارد» و تنها «همگام» با شورای عالی امنیت ملی «نظر مشورتی» خود را درباره این توافق اعلام خواهد کرد.
به گفته آقای شفیعی، «طبق قانون» اگر شورای عالی امنیت ملی به موضوعی ورود کند، مجلس نمی‌تواند «بررسی آن را در دستور کار داشته باشد».
 
در همین حال به گزارش خبرگزاری میزان، احمد توکلی، نماینده تهران، نیز گفت که مجلس باید به توافق هسته‌ای ورود کند، مگر این که رهبر جمهوری اسلامی این پرونده را به نهاد دیگری ارجاع دهد.
 
آقای توکلی پیش از این نیز تاکید کرده بود که متن توافق اتمی وین باید به صورت لایحه تقدیم مجلس شود.
با این حال سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «اگر مجلس بخواهد به موضوع برجام با دیدگاه تصویب ورود کند، باید لایحه آن از سوی دولت ارسال شود. اما اگر قرار بر رد یا تایید باشد... نیاز به لایحه نیست.»
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی تاکید کرد که تائید یا رد توافق اتمی وین به معنای «تصویب نیست».
 
پیش از این عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران، گفته بود که مجلس و شورای عالی امنیت ملی نمی‌توانند توافق اتمی وین را تغییر دهند و تنها می توانند آن را رد یا تائید کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر