۱۳۹۴ مرداد ۶, سه‌شنبه

توافق اتمی اخیر وضعیت حقوق بشر در ایران را وخیم تر خواهد کرد

توافق اتمی اخیر وضعیت حقوق بشر در ایران را وخیم تر خواهد کرد

پس از سال ها کشمش میان جمهوری اسلامی و قدرت های جهانی بر سر موضوع اتمی، سرانجام توافق اتمی بین جمهوری اسلامی و قدرتهای جهانی حاصل شد. البته توافقی که متاسفانه هیچ دستاورد حقوق بشری ندارد و حتی می تواند حکومت جمهوری اسلامی تهران را در سرکوب مخالفین داخلی جری تر سازد.
«محبت نیوز»     –   ایالات متحده در حالی با رژیم ایران به توافق رسیده است که جمعی از شهروندان مسیحی ، سیاسی وعقیدتی در زندان های مخوف ایران به سر می برند. افرادی چون کشیشان سعید عابدینی و فرشید فتحی، فعال مسیحی ابراهیم فیروزی و نوکیش مسیحی خانم مریم نقاش زرگزان و  جمعی دیگر …
پرواضح است که رئیس جمهور امریکا باراک اوباما و تیم مذاکره کننده آمریکایی با چشم پوشی از این موارد تنها در اندیشه رسیدن به یک توافق به هر قیمتی با جمهوری اسلامی بودند و دیگر هیچ. بسیاری از فعالان حقوق بشر بر این اعتقادند که توافق اتمی اخیر وضعیت حقوق بشر در ایران را وخیم تر خواهد کرد.
به گفته مقامات آمریکایی در متن توافق‌نامه نهایی اشاره‌ای به لغو فوری تحریم‌ها نشده است. همچنین ایران با بازرسی از مراکز نظامی خود و مصاحبه با برخی از دانشمندان هسته‌ای موافقت کرده است. اما حکومت ایران صدها توافق نامه بین المللی را امضا کرده است، در حالیکه به هیچکدام از آنها وفادار و پایبند نبوده است.
پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در سال ٢٠١٣، امید به تغییر بار دیگر در میان شهروندان ایرانی پدید آمد. در کوران مبارزات انتخاباتی، آقای روحانی بارها وعده‌ی احیای حقوق از دست رفته‌ی شهروندان ایرانی بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی را داد. اما بر اساس گزارش دکتر احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل، آقای روحانی گام محکمی در این زمینه برنداشته است.
بر اساس گزارش دکتر احمد شهید، تنها در سال ٢٠١۴ تعداد ٧۵٣ نفر در ایران اعدام شدند. بیشتر این افراد تحت اتهام قاچاق و فروش مواد مخدر اعدام شده‌اند. بر اساس همین گزارش بیش‌تر متهمان در دادگاه‌های کوتاه مدت محاکمه گردیدند و روند دادرسی در بیش‌تر موارد ناعادلانه بوده است.
بر طبق همین گزارش بیش از نیمی از زنان ایرانی قربانی خشونت خانگی هستند و سالانه ۵٠ هزار دختر زیر پانزده سال تن به ازدواج می‌دهند. در این گزارش از زندان بدنام اوین نیز نام برده شده است. به گفته‌ی گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، زندان اوین محلی است برای شکنجه، تجاوز و حتی قتل مخفیانه‌ی زندانیان.
برخوردهای خشن سیستم امنیتی با روزنامه نگاران کماکان ادامه دارد. ریسک انجام فعالیت‌های ژورنالیستی در ایران بسیار بالاست و بسیاری از فعالان عرصه‌ی روزنامه نگاری پشت میله‌های زندان هستند. ادامه‌ی بازداشت جیسون رضائیان خبرنگار ایرانی- امریکایی واشنگتن پست، نمونه‌ای است از وضعیت بغرنج روزنامه نگاران ایرانی.
١٨ ماه پیش درست زمانی ‌که صحبت از گفتگوهای آشکار و پنهان بین رئیس جمهور امریکا اوباما و حسن روحانی بود، بسیاری از ایرانیان و امریکایی‌ها امید داشتند با حل و فصل اختلافات اتمی ایران و امریکا و به دنبال آن بهبود روابط دو کشور، وضعیت نابسامان حقوق بشر در ایران نیز اندکی بهتر شود.
اما گذشت زمان به روشنی نشان داد، برای همه طرفها رسیدن به یک توافق اتمی بر هر چیزی ارجحیت دارد. از این رو وخیم تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران با سکوت قدرت های جهانی روبرو شده است. قدرتهائی که به نظر می رسداولویتهای دیگر غیر از حقوق بشر در مورد ایران دارند. این شبیه همان وضعیتی است که در سال ٢٠٠٩ رخ داد.
به خاطر همین سکوت بین المللی شاهد بودیم که در خلال انجام مذاکرات اتمی دوسال گذشته، حکومت اسلامی تهران بی پروا مسیحیان فارسی زبان و بهائیان را مورد آزار و اذیت قرار می داد و به نظر می رسد پس از توافق نیز این روند ادامه خواهد داشت.
در حال حاضر درب کلیه کلیساهای فارسی زبان در ایران به دستور نهادهای امنیتی بسته شده اند و برگزاری مراسم عبادتی و پرستش به زبان فارسی ممنوع شده است. تنها در ابتدای سال جاری میلادی ده ها تن به جرم برگزاری کریسمس از سوی دستگاه های امنیتی بازداشت شدند. هجوم سازمان یافته نیروهای امنیتی به کلیساهای خانگی نیز فشار را بر مسیحیان فارسی زبان دوچندان کرده است. این فشارها در حالی صورت می گیرد که مسیحیان فارسی زبان هیچگونه فعالیت سیاسی را در دستور کار خود ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر