۱۳۹۴ مرداد ۵, دوشنبه

وزیر بهداشت ایران: طرح پرونده خون‌های آلوده در آستانه سفر فابیوس، سیاسی است

وزیر بهداشت ایران: طرح پرونده خون‌های آلوده در آستانه سفر فابیوس، سیاسی است

همزمان با تشدید موج رسانه‌ای مخالفان دولت روحانی با سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران، وزیر بهداشت ایران طرح پرونده «صادرات خون‌های آلوده» در آستانه این سفر را «سیاسی» خواند و آن را بر خلاف «مصالح کشور و سخنان رهبری» دانست.
لوران فابیوس احتمالا روز چهارشنبه هفتم مرداد به تهران سفر خواهد کرد و این نخستین سفر یک وزیر امور خارجه فرانسه به ایران ظرف ۱۲ سال گذشته است.
 
با این حال، سفر آقای فابیوس با انتقادهای شدیدی از سوی مخالفان دولت حسن روحانی روبرو شده است.
برخی از رسانه‌های نزدیک به طیف اصولگرا در یک هفته گذشته با طرح پرونده «صادرات خون‌های آلوده به ایران» از سوی فرانسه در ۳۰ سال پیش، این مقام فرانسوی را که آن زمان نخست‌وزیر بود متهم اصلی این پرونده معرفی کرده و به او لقب «قاتل خندان» و «قاتل ایرانیان» داده‌اند.
 
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران، روز دوشنبه پنجم مرداد به این موج رسانه‌ای واکنش نشان داد و گفت: «بحث پرونده خون‌های آلوده موضوعی قدیمی است و من فکر می‌کنم بعد از سال‌ها زنده شدن این پرونده همزمان با سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران حتما سیاسی است و از سر نوع‌دوستی نیست».
 
وی افزود: «اگر ما بیست و چند سال پیش در این مورد ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم غرامت بگیریم، مطرح کردن ‌آن در زمان نزدیک سفر فابیوس به ایران در راستای نظرات رهبری و مصالح کشور نیست و چهره منطقی از ما به دنیا معرفی نمی‌کند».
 
«صادرات فرآورده‌های خونی آلوده» اشاره به موضوعی دارد که بین سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۴ رخ داد و در جریان آن انستیتو «ماریو» به کشورهایی چون ایران، آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان و عراق فرآورده‌های خونی صادر کرد که بعدها مشخص شد آلوده به ویروس «اچ‌آی‌وی» و هپاتیت ب بوده‌اند.
 
مهمترین قربانیان این فرآورده‌ها در ایران، بیماران هموفیلی بودند که رسیدگی به دادخواست خانواده‌های آنها از سال ۱۳۷۶ تاکنون در جریان است و در سال ۱۳۸۳ نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان انتقال خون ایران از سوی قوه قضاییه ایران مقصر شناخته شدند.
 
با این حال، آن گونه که روزنامه شرق در آبان سال ۱۳۹۲ گزارش داده بود، پرونده ۶۰۰ نفر از قربانیان فرآورده های خونی آلوده متوقف مانده است.
 
وزیر بهداشت ایران در سخنان روز دوشنبه خود به منتقدان دولت تاخته و گفته است: «شاید کسی از آلمان بخواهد به ایران سفر کند و آن وقت مطرح می‌شود که آلمان در جنگ تحمیلی نقش داشته است. شاید کسی بخواهد از انگلیس به ایران سفر کند و باز هم موضوع دیگری مطرح شود. بنابراین فکر می‌کنم ما آن‌گونه که در شان ملت‌مان است و منافع ملی‌مان حکم می‌کند باید رفتار کنیم».
علاوه بر موضوع پرونده «فرآورده های خونی آلوده»، موضع سرسختانه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی نیز خشم اصولگرایان را برانگیخته است.
 
از جمله رضا تقوی، رییس مرکز سیاستگذاری ائمه جمعه، روز دوم مرداد در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه با «صهیونیست» خواندن لوران فابیوس، گفت: «ائمه جمعه معتقدند آنهایی که در زمان تحریم بیشترین فشار را به ایران آوردند باید در صف آخر قرار بگیرند، نه این که برای آنان فرش قرمز پهن کنند».
 
با این حال، وزیر خارجه فرانسه روز ۳۰ تیرماه به یک رادیوی این کشور گفت که «موضع سخت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای بر گسترش روابط اقتصادی با ایران در دوران بعد از تحریم‌ها تاثیر منفی نخواهد داشت».
 
علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه، نیز در سخنانی گفته که «امسال، سال شکوفایی روابط ایران و فرانسه است».
گزارش رسانه‌ها و منابع غربی حاکی از آزاد شدن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران پس از اجرای توافق وین است و شرکت‌های غربی امیدوارند که بتوانند هرچه سریعتر وارد بازار ایران شوند.
 
قرار است یک هیات تجاری فرانسوی شامل نمایندگان حدود ۸۰ شرکت این کشور در ماه سپتامبر به تهران سفر بکنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر