۱۳۹۴ مرداد ۳, شنبه

افزایش «نگران‌کننده» سهم مردان ایرانی در ناباروری


افزایش «نگران‌کننده» سهم مردان ایرانی در ناباروری

رئیس پژوهشگاه درمان ناباروری ابن‌ سینا خبر داد که سهم مردان ایرانی در ناباروری به دلیل «آلودگی‌های آب و هوا، تشعشعات و دیگر دلایل» در سال‌های اخیر از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته که این امری «نگران‌کننده‌ است».
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مهدی آخوندی، رئیس این پژوهشگاه، روز جمعه، دوم مرداد، نرخ ناباروری زوج‌های ایرانی را ۲۰ درصد، اما متوسط نرخ ناباروری در دنیا را بین ۱۲ تا ۱۵ درصد اعلام کرد.
 
به گفته آقای آخوندی، در ایران ۴۰ درصد از عوامل ناباروری مردانه، ۴۰ درصد زنانه، ۱۵ درصد عوامل محیطی و ۵ درصد عوامل ناشناخته است، اما سهم عوامل مردانه «به دلیل آلودگی‌های آب و هوا، تشعشعات و دیگر دلایل به ۶۰ درصد رسیده که این آمار نگران‌کننده‌ای است».
 
گفته‌های آقای آخوندی در حالی بیان شده است که حمید چوبینه، مدیر مرکز درمان ناباروری رویش هلال احمر، روز ۱۹ خرداد گفته بود که ۴۰ درصد ناباروری‌ها سهم زنان، ۴۰ درصد سهم مردان، ۱۰ درصد مشترک و ۱۰ درصد همچنان ناشناخته است.
 
به گفته آقای چوبینه، قرار گرفتن افراد در معرض اشعه و امواج از جمله مواردی است که در ایران به ناباروری منجر می‌شود.
در همین حال محمدرضا نوروزی، دبیر انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران، در دی‌ماه ۹۳ گفته بود که با افزایش امواج الکترومغناطیسی دکل‌های مخابراتی و پارازیت، افزایش ناباروری در شهروندان «دور از ذهن نیست».
 
به گفته مقامات وزارت بهداشت ایران، سه میلیون از زوج‌های ایران ناباور هستند.
 
با این حال محمدحسین فائزی، رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین، روز جمعه گفت که «حتی در برخی آمارها تخمین زده شده که شش میلیون زوج نابارور در کشور وجود داشته باشد».
 
وی اضافه کرد: «در برخی مراکز درمان ناباروری تهران، درمان ناباروری بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه در بردارد و این در حالی است که این رقم در مرکز درمان از راه دور ناباروری قزوین بین ۳۰۰ هزار تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.»
 
وزارت بهداشت بر اساس «سیاست‌های کلی جمعیت» که پیش از این توسط رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ شده به افزایش نرخ باروری و پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری در مردان و زنان موظف شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر