۱۳۹۴ مرداد ۳, شنبه

پاسخ ظریف به کری: اقدامات ایران در منطقه «ارتباطی به توافق ندارد»


پاسخ ظریف به کری: اقدامات ایران در منطقه «ارتباطی به توافق ندارد»

وزیر خارجه ایران در واکنش به سخنان تازه وزیر خارجه آمریکا گفت که «مفاد» قطعنامه جدید شورای امنیت درباره ایران به عنوان «مفاد» توافق اتمی وین «تلقی نمی‌شود» و در این توافق «موضوعیت ندارد».
 
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، روز جمعه، دوم مرداد، تاکید کرد که اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه و حمایت ایران از «متحدین منطقه‌ای‌اش» در مبارزه با داعش، «هیچ گونه ارتباطی» به توافق اتمی ایران و گروه ۵+۱ندارد.
 
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به مفاد توافق اتمی وین گفت که در صورت نقض تعهدات ایران، کشورهای عضو گروه ۵+۱ می‌توانند از شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم‌ها درخواست رای‌گیری کنند.
 
اما وزیر خارجه ایران در واکنش به این سخنان گفت که آقای کری تعهدات توافق اتمی ایران و گروه ۵+۱ را با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت «خلط کرده است».
 
آقای ظریف اضافه کرد: «در متن برجام به روشنی آمده است که مفاد قطعنامه به عنوان مفاد برجام تلقی نمی‌شود و لذا در توافق ایران و ۵+۱ مفاد قطعنامه موضوعیت ندارد.»
 
شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه، ۲۹ تیر، و شش روز پس از اعلام رسمی توافق در وین به اتفاق آرا قطعنامه ۲۲۳۱ را به تصویب رساند و توافق هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی را تایید کرد.
 
بر اساس این قطعنامه، در ازای برچیده شدن تحریم‌ها، ایران دامنه برنامه اتمی خود را محدود خواهد کرد.
این قطعنامه همچنین اجازه می‌دهد که تحریم‌های سازمان ملل، در صورت نقض تعهدات توافق نهایی از سوی ایران طی ده سال پیش رو، به حالت قبلی خود برگردد.
 
با این حال آقای ظریف روز سه‌‌شنبه، ۳۰ تیر، در مجلس ایران گفت که تحریم‌های سازمان ملل به هیچ‌ عنوان باز نمی‌‌گردند و قطعنامه جدید شورای امنیت (در رابطه با توافق وین) هیچ سازوکاری تنبیهی ندارد.
 
جان کری در سخنان روز جمعه خود همچنین گفت که حسن روحانی و محمدجواد ظریف «به روشنی اعلام کرده‌اند» که با توجه به توافق اتمی «آماده‌اند در خصوص مسائل منطقه‌ای مذاکره کنند».
 
با این حال آقای ظریف تاکید کرد که اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی و حمایت ایران از «متحدین منطقه‌ای‌اش» در مبارزه با داعش «هیچ گونه ارتباطی» به توافق اتمی وین ندارد.
 
وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل منطقه‌ای و ارتباط با آمریکا و همچنین گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که «تلاش برای اختلاف انداختن بین مسئولین جمهوری اسلامی محکوم به شکست است».
 
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۲۷ تیر، گفته بود که جمهوری اسلامی با آمریکا درباره مسائل «گوناگون جهانی»، «دوجانبه» و «منطقه‌ای» مذاکره نخواهد کرد.
 
سه روز پس از آن نیز علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرد کهسیاست‌های منطقه‌ای ایران پس از توافق جامع هسته‌ای با قدرت‌های جهانی نه تنها تغییری نمی‌کند، بلکه تقویت هم می‌شود.
 
وزیر خارجه ایران روز جمعه همچنین تاکید کرد که بهتر است آمریکایی‌ها «عادت دیرینه» خود را فراموش کنند و «زبان تهدید و تحریم را... یک بار و برای همیشه کنار بگذارند».
 
جان کری در سخنان خود گفته بود کهگزینه نظامی تنها بدیل توافق اتمی با ایران بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر