۱۳۹۵ خرداد ۱۹, چهارشنبه

هلند کشتار مربوط به ارامنه در سال ۱۹۱۵ را “نسل‌کشی” نمی‌داند

هلند کشتار مربوط به ارامنه در سال ۱۹۱۵ را “نسل‌کشی” نمی‌داند

هلند می گوید بررسی اینگونه مسائل جزو وظایف دادگاه‌های بین‌المللی است نه دولت‌ها
Genocide77
به گزارش«محبت نیوز» تا کنون بیش از ۲۰ کشور دنیا این قتل‌عام را رسمن نسل‌کشی نامیده‌اند. در دوم ژوئن نیز نوبت آلمان و مجلس فدرال این کشور بود که کشتار ارامنه را به‌عنوان نسل‌کشی به رسمیت بشناسد.
اما در جدیدترین اظهارات مقامات کشورها نخست‌وزیر هلند در واکنش به اقدام پارلمان آلمان برای “نسل‌کشی” خواندن کشتار ارامنه به دست ترکان عثمانی گفت که رسیدگی به این مسائل جزو وظایف دادگاه‌های بین‌المللی است نه دولت‌ها.
به نقل از خبرگزاری آنادولو، لودویک آشر، معاون نخست‌وزیر هلند گفت که دولت این کشور کشتار مربوط به ارامنه در سال ۱۹۱۵ را “نسل‌کشی” نمی‌داند.
او گفت، دولت هلند همچنان از واژه “مساله” برای توصیف این واقعه استفاده خواهد کرد و این امر در سال ۲۰۰۴ به تایید پارلمان هلند هم رسیده است.به گفته او، دادگاه‌های بین‌المللی باید درباره صحت اینگونه وقایع تصمیم‌گیری کنند و این مساله اصلن ارتباطی با دولت هلند ندارد.
آشر افزود، هلند تلاش می‌کند تا مقدمات مذاکره میان ترکیه و ارمنستان را فراهم آورد.
مورخان ارمنی و بسیاری از همتایان آنها در جهان معتقدند در جریان کوچ اجباری ارمنی‌ها از آناتولی در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن جان خود را از دست داده‌اند و حکومت عثمانی مرتکب “نسل‌کشی” شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر