۱۳۹۵ خرداد ۲۱, جمعه

انتقاد طلاب حوزه علمیه از مسائل معیشتی و اقتصادی

انتقاد طلاب حوزه علمیه از مسائل معیشتی و اقتصادی

مردم از دور تعدادی از معممین را می‌بینند که جزو مقامات هستند و اینها خانه و خور و خدم ‌و حشم دارند و خیال می‌کنند عموم روحانیون این‌گونه هستند.
reshad45
«محبت‌نیوز»- از دیرباز چه پیش از انقلاب اسلامی و چه پس از آن، شعار حوزه‌های علمیه به خصوص برای طلاب جوان ساده‌زیستی و دوری از تجملات بود و حتی تا ماه‌های ابتدای انقلاب هم بسیاری از روحانیون و شیوخی که در رده‌های بالای جمهوری اسلامی قرار داشتند منهای اندکی از آنها نظیر مرتضی مطهری که بنز سوار می‌شد، علی اکبر هاشمی رفسنجانی که پسته‌داری شغل موروثی خانواده‌اش بود و محمد حسینی بهشتی که از تدریس علوم اوضاع روبه‌راهی داشتند بقیه آهی در بساط نداشتند.
اما رفته رفته پست‌ها معین شد و اموال مصادره‌ای تقسیم، در این بین خیلی‌ها بودند که تاز طعم زندگی اشرافی را چشیدند.
حالا انقلاب در دهه چهارم خود قرار دارد و از قرار کفگیر طلاب به ته دیگ خورده است. نه آنان آرمان خواهان گذشته و پارسایان شب زنده‌دار هستند و نه زمانه‌ زمانه‌ی نان به آب زده خوردن و مطالعه زیر نور شمع است.
پول و مسائل مالی همانقدر که برای دیگران شهروندان مهم است برای طلاب و روحانیون هم هست. در این وضعیت در روزهای اخیر علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و موسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مصاحبه‌ای مفصل با خبرگزاری مهر گفته «اکثر طلاب زیر خط فقر زندگی می‌کنند».
ماجرای ملاقات طلاب با علی خامنه‌ای
محور مصاحبه با علی‌اکبر رشاد بررسی ملاقات چندی پیش طلاب با علی خامنه‌ای بود. جلسه‌ای که گویا تعداد زیادی از طلاب جواب از وضعیت مالی خود پیش رهبرشان گلایه کرده بودند و گویا اختلافاتی هم سر این مسئله به وجود آمده بود.
حالا او با دفاع از این انتقادات با اشاره به اینکه «درصد افراد برخوردار در صنف روحانیت، بسیار ناچیز است. شاید این گروه زیر ده درصدند» گفته «آنها حق دارند چنین مطالبی را بگویند …مردم از دور تعدادی از معممین را می‌بینند که جزو مقامات هستند و اینها خانه، خدم ‌و حشم دارند و خیال می‌کنند عموم روحانیون این‌گونه هستند.»
البته او برای اینکه هوای طلاب منتقد و علی‌خامنه‌ای را با هم داشته باشد به قول قدیمی‌ها «دست به خواب قالی کشیده» و گفته «از میان حوزویان اگر به تعداد عدد انگشتان یکدست متفکران و مصلحانی داشته باشیم یکی از آنها علی خامنه‌ای است که در نیم‌قرن گذشته نظرات خاصی را در جهت تحول، ارتقا و انسجام حوزه مطرح کردند و مطرح کردن وضعیت معیشتی با ایشان که حکم پدر را دارد کار اشتباهی نبوده است.»
این در حالیست که یک ماه پیش جعفر سبحانی از مراجع تقلید هشدار داد که «تنها دغدغه طلاب درس باشد و دنبال کار اضافی نباشند و کمتر به مسافرت بروند» پیش از او نیز سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه قم گفته بود «طلاب برای ورود به بازار کار عجله نکنند.»
حالا باید منتظر بود دید طلاب تا چه اندازه مسائل مالی را کنار می‌گذارند و دغدغه‌شان را همان چیزی می‌کنند که مدیر حوزه‌های علمیه و مراجع می‌خواهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر